05 jaanuar 2007

programmiline hala: häda selle eesti keelega!

kui tööle läksin, uuris boss,
kuidas mul inglise keelega lood on.
no natuke on.
üht-teist loen.
(senini olen pea kõik loetud saanud,
sõnaraamat on vahel ikka abiks.
aga kustmatean,
mida ja kui palju ta "keeleoskuseks" peab.)
hädaga pisut räägin kah.
mis on hirmus.
rääkida,
ja eriti vist teistel kuulata.
kui ingliskeeles rääkijal mingi setu-ladina aktsent on,
siis ma tast kindlasti aru ei saa.
loodetavasti on kõik olulisem juba internetis kirjas.
eks ma loen siis pärast sealt.

üldse, mulle mõnikord või enamasti meeldib
(õigemini siiani meeldis),
kui asjad emakeelsed on.

boss lohutas,
et mingi paarisaja sõnaga
saavat vajalikud asjad ära aetud.
paarsada sõna polevat ju palju õppida.
ega vist.
eks ma siis õpin,
kui ta ütleb,
milliseid sõnu peaks vaja olema.

* * *

nädal hiljem kaikus üle kontori
mu ahastav hüüatus:
"kuidas on eesti keeles "options"?"...
eestikeelne openoffice, eksole!
sekretär vaatas mind seepeale etteheitva pilguga
ega kostnud midagi.
ega ta mingi tõlk ole.

nüüd palus boss, et teeksin mingid lehed,
kuhu saaks printida asukohakaarte
ja kirjutada mõningaid andmeid.
et oleks lahtrid või miskit.
ja kuidagi nii.
ja pisut teisiti ka.
mõelgu ma ise.
ta tahab midagi sellist,
mis on hea.
näiteks excelis.
või wordis.
kumb mulle rohkem meeldib.
mhmh.
loomulikult.

küllmajubatean,
varsti tahab ta kindlasti,
et seal oleks miskit veel
ja natuke oleks teisiti.
ja kõik ja üleüldse.
ja et ta rohkem infot saaks.
ülevaadet ja nii.
votmajah tahan pärast neid lehti lapata
ja miskit taga otsida.
paberkandjatelt!

et mu elu hiljem lihtsam (ja praegu põnevam) oleks,
arvasin heaks tema suurepärast ideed
millegi andmebaasisarnasena realiseerida.
mis siis, et ei oska.
ma vähemalt proovin.
nett on olemas ja helpfailid kah.
lugeda ma ju ometigi oskan.
(tegelikult on mul haiglane kirg tabelite vastu.)
teeme sada tabelit
ja paneme kõik võimalikud asjad tabelitesse.
siis on, kust võtta.
et kes, kellele, mida, millal ja mitu korda.

väänasin foxprod.
meie lugupeetud raamatupidamisprogramm
on foxpros kokku pandud.
äkki saab hiljem kuidagi haakida.
eimäleta, mitte halligi ei mäleta!
ei saanudki seda foxikut
pildifaile haldama/käsitlema/kuvama.
noh, nüüd on mul siis kodus ka
see eestikeelne openoffice,
olgu Allah kiidetud!
openoffice base.

see eestikeelne on üks tore asi küll.
aga ma pole oma viis aastat
ühtegi andmebaasi seespoolt näinud.
eimäleta.
jumala eest, ma vajan abi!
einojah, milles küsimus?
abi ju on,
internet ja helpfailid.
teame-teame.
aga "base" menüüd on justkui eestikeelsed,
help on osalt eesti, osalt (vajalikum osa muidugi) inglise keeles.
ja internet on ka pigem inglise keeles.
nii ma siis jamasin eile öösel
(ega selliseid asju ju ometi päevavalges ei tehta!)
ja püüdsin seda eestikeelset keskkonda
inglise keeles taltsutada.

eks ma midagi ikka ära tegin,
boss on rahul
(maitea, palju ta mu jutust aru sai,
aga jutt ja vormi väljatrükk talle vist meeldisid.
soovitud kaardid olid ju olemas.
vinge! kes selle tegi? tõesti ise tegid või?
eivõiolla! võin ma selle paberi endale võtta? oimullemeeldib!).

värvid ja viled.
värvide ja vilede taga
on higi ja vaev.
peaaegu, et pisarad.
peaaegu verised pisarad.

ma ise ei oska nüüd küll enam seisukohta võtta,
kas peaksin oma openoffice´i
siiski kuidagi ingliskeelseks keerama?
või mis?
ma lootsin, et eestikeelsega on mul lihtsam.
et ma ju ei mäleta enam,
asju ja nii.
krt, see pole ju normaalne!
ega ma nüüd nii ruttu ja
nii juhmiks ka ei saand jääda!

seda eestikeelset saab kasutada ainult see,
kes mingit tuge ei vajagi.
aga milleks talle eestikeelne?
ma olen paraku isesorkija,
eimingit haridust ega õpetust.
kui mingi asi käitub nii, nagu ma tahan,
siis ongi piisavalt õige asi.
RTM! (read the manual)
ja kui see ei aita, siis
RTFM! (read the f***ing manual!)
vanasti sellest piisas,
et mingi väike baas kokku ja jooksma panna.

siin ma siis nüüd olen :-(
kui ma endiselt enam-vähem aiman,
mis mingi ingliskeelse sõna taga peitub,
siis jumala eest,
mul pole tihtipeale aimugi,
kuidas see või teine sõna eesti keeles võiks olla.
mis kasu on eestikeelsest keskkonnast,
kui ma kulutan oma aega sellele,
et helbis/manualis/tutorialis mainitud
ingliskeelseid menüüpunkte ja asju
ligikaudselt eesti keelde tõlkida
ja neid siis
seal eestikeelses keskkonnas taga ajada?
nii on ju jama!

emakeel on armas küll
ja ma tõesti ei tahaks, et
eesti keelest saaks mingi "köögikeel",
aga miks see baasimudimine nii valus peab olema?

tulevad mu vaevad sellest,
et ma kunagi just ingliskeelsete manualide-tutorialide abil
asju sorkima hakkasin?
see vähene, mida ma tean või aiman,
esineb mu peas endiselt ainult inglise keeles.
kas koolis IT-d õppides/õpetades
kasutataksegi neid eestikeelseid sõnu?
ja ainult dumbuserid-isesorkijad on hädas?
või käib "päris tegemine" ikka endiselt inglise keele põhjal
ja "eestikeelne tarkvara"
on kuskiltmaalt lihtsalt sõnad.

huvitav,
kas ma saan ka paarsada sõna kokku,
mida ma tean ja vajadusel tarbin
inglise keeles
ja mida ma eesti keeles õieti ei teagi?

on see siis nüüd hea näitaja,
võõrkeeleoskuse osas?
või näitab see pigem siiski,
et mul on isegi eesti keelega probleeme?

________________________________________

kui keegi on siiani lugeda jõudnud
ja juhuslikult teab,
kas/kuidas foxpro ikkagi pildifaile
haldama/käsitlema/kuvama saaks,
ma olen tänulik igasuguse abistava märksõna eest,
linkidest rääkimata.

miks foxpro?
ma olen seda kunagi näppinud, see töötas.
mul pole selle helpfailiga mingit keele- ega muud probleemi,
mul polegi mingit helpfaili.
(mis on muidugi halb.)
ma saaksin oma asja kompileerida,
et kellelgi ei õnnestuks seda oluliselt hukka ajada.
mõistlik oleks see jupike foxpros uuesti teha.

aga jah,
see vist on asjatu unistus.
nägin hiljuti kuulutust,
kus pakuti tööd inimesele,
kes oleks nõus foxprod õppima.
õppima!

kas foxpro on surnud?
mis asemele sobiks?
kuna ma nagunii midagi ei oska,
siis peaks ju ükskõik olema, mida sorkida...






9 lisas:

05 jaanuar, 2007 10:58, Anonymous Anonüümne ütles...

Seda kakskeelsuse probleemi tean minagi aga natuke teises kontekstis. Me räägime tööalaselt nii palju nn segakeelt, et see kandub muusse suhtlusesse ka juba üle ja on ausalt öeldes suht nõme kuulata. Lisaks lühendid. Ameerika armastab lühendeid, neil on HR ja DB. Ja see hakkab külge.

Aga äkki tahad hoopis sellist keelt;) http://math.ut.ee/~vlaan/ivps/ivps.html
Seal pakutakse optionite vasteks nt timmimine. Mulle meeldib:D

 
06 jaanuar, 2007 08:26, Anonymous Anonüümne ütles...

Arvuti eesti keel on väga naljakas. Failide ohjamine - ihhiihhiii.
Natuke nägin seda, enne kui Eestist ära tulin. Mõtlesin, et ma ei saa sellega ilmaski hakkama. Praegu pole enam vaja läinud kah.
Aga ülemuste nõudmistega saab alati nalja - olin umbes neli aastat olnud asutuse ainuke raamatupidaja, treinud ise kogu raamatupidamise alustamise ja käigus hoidmise ja aastaaruanded, lisaks ka veel sekretäritöö. Ja siis ülemus luges ajalehte ning küsis mu käest, et kas ma olen bilansivõimeline raamatupidaja. Einoh, mina olin kõigeks võimeline, aga huvitav, milleks küll mu ülemus võimeline oli ? Noh, eks ta oli üks isehakanud firmaomanik, nagu kõik tol ajal. Ja tema firma töötab siiani :) Millest ma järeldasin, et alustavas kapitalistlikus Eestis olnud haridus kaugeltki mitte primaarne asi (minul kõrgharidus, ülemusel tehnikumiharidus - arvake ära, kelle pangaarve oli suurem).

 
06 jaanuar, 2007 08:29, Anonymous Anonüümne ütles...

Mul ka üks programmiline hala - minu blogi osad vaatajad kurdavad, et ei näe mu uue ehk siis wordpressis oleva blogi pilte. Kas sina, ematehnik, oled sellist probleemi kusagil varem kohanud ja kas Sa oskad arvata, mis on kellegil puudu või üle, et selline probleem on tekkinud?

 
06 jaanuar, 2007 15:07, Blogger ematehnik ütles...

näen su 6.jaanuari pilti.
4. jaanuari ja 2.jaanuari pilte ei näe.

vaatasin su lehe koodi, seal peaks pildid olema jah.
copisin pildi lingi otse aadressiribale.
2. jaanuari pildi link
http://reeede.wordpress.com/files/2007/01/pc310040.JPG
annab veateate 404.
4.jaanuari pildi pc290055.JPG link samuti 404.
ja nii mu mõlema masinaga.

ma oma pisikese peaga pakuks, et kui link otse brauseri aadressiribal ei tööta, pole viga vaataja masinas, vaid seda pilti lihtsalt ei leita sealt, kuhu link viib.
kas sa ise näed neid? peale refreshi/reloadi ka?
kas keegi üldse näeb?

wordpressi keskkonna viga? ehk on nad miski häda tõttu su üleslaaditud pildid ära kaotanud?
proovi oma postitusele üks edit teha, kustuta kõik pildid/lingid ja lisa siis pildid uuesti...
maitea, kuidas wordpressiga on, aga blogspot laseb ka väliseid pilte linkida ja kuvada.
et võid ka oma pildid kuhugi mujale üles panna ja linkida neid sealt, kui muu ei aita.

 
06 jaanuar, 2007 19:41, Blogger Reede ütles...

Aitäh Sulle! Ilmselt on tegemist tõepoolest piltide üleslaadimisega. Wordpressis tuleb pilt kõigepealt uploadida nende lehele ja siis oma postitusse panna. Internetti varemlaaditud pilte saab ka muidugi postitusse panna. Aga mul pole plaanis omale internetti albumit teha, tahan otse oma arvutist laadida. Kuna wordpressis on uploadimistel piirang 50MB peal (edasi tuleb maksma hakata), siis ma kustutasin juba uploaditud pildid ära, samas postitusse jäid nad alles. Tulemuseks oli see, et osadest arvutitest on neid pilte näha ja osadest pole. Eile ma ei kustutanud viimast uploaditud pilti ära ja see on kõigi jaoks nähtav.
Kuigi mulle tundub see asi praegu ebaloogiline (et kuidas ikkagi osad näevad ja osad mitte - mina ise olen kõiki pilte näinud kõigis kohalikes arvutites, mida ma olen siin katsuda saanud - meil kodus on kaks arvutit ja mehe töö juures vaatasin kolmest arvutist), ei oska ma muud põhjust piltide mittenägemises näha.
Ja pole Su pea pisike midagi :) Suurem, kui mõnelgi teisel, usu mind :)

 
08 jaanuar, 2007 00:09, Blogger Olev ütles...

Options - Valikud
Failihaldus mitte ohjamine
Eesti keel on ilus aga nüüd on see käest äraminemas igasugu "filoloog"ide tõttu ;)

Aga üllatav lugeda, et ematehnik on ka andmebaasitehnik! Kahjuks lõppes minu suhe FoxPro-ga 1994. kui sai tehtud CargoBus-ile väikepakkide saatmise infosüsteem ja pole võimatu, et nad kasutavad seda siiani ;) Kui otsustad PHP/MySQL peale teha siis võin aidata...

 
08 jaanuar, 2007 00:42, Blogger ematehnik ütles...

pole ma miski baasitehnik. mulle lihtsalt tabelid meeldivad :-)
noh ja ma ükskord vaatasin, mis mu raamatupidamisprogrammi sees on. sellest see jultumus asju sorkida.

php-ga ei tahaks praegu vist jantima hakata, vaim pole valmis.
vist. veel...
siis vist vaja apache püsti panna?
meil seal nagu mingit serverit polegi, lihtsalt lan...
hmm, siis saaks selle asja mitmest masinast korraga kasutatavaks teha?

provokaator oled!

 
08 jaanuar, 2007 22:02, Anonymous Anonüümne ütles...

Ärge jumala eest tehke asju PHP/MySQLi peale. See ikka õnnetuse tipp. Andmebaasimootoriks, kui vabavaralisi asju vaadata, võiks valida PostgreSQLi ning koodi kritseldada .NETis. Kui soov .NETi vabavaralisel platvormil jooksutada, siis saab selleks kasutada Mono. Müskli ja põhhi kombinatsioon on ikka väga haavatav ja primitiivne. Rohkem nagu laste mänguasi :)

 
10 jaanuar, 2007 23:41, Blogger Olev ütles...

Selline kena toode nagu EasyPHP on olemas, mis installeerides ka ära konfitud on. Nii, et hakka aga kohe tabeleid näppima jms... Ja kui MySQL väheseks jääb, et keerukamaid päringuid vaja, pole raske PostgreSQL-le või MaxDB-le üle minna... Anonüümik võtku teatavaks, et ematehnik hobi korras sisevõrgus esiotsa tegemiseks. Veebirakenduse tegemiseks pole PHP-l häda midagi, lihtsalt programmeerida peab oskama, et turvaline saaks ;)

 

Postita kommentaar

<< Home